Stakeholders kunnen helpen bij publiekscampagne

‘Bewust omgaan met ons drinkwater’

Drinkwater is een natuurproduct en het is er volop. Als consument gebruiken we – vaak onbewust – veel van al dat drinkwater, gemiddeld zo’n 120 liter per dag. Dat kan makkelijk een beetje minder en dat is wel zo duurzaam, bekeken vanuit de bron en het zuiveringsproces. Om consumenten bewust te maken van momenten waarop je water kunt besparen, start Evides de campagne ‘Bewust omgaan met ons drinkwater’. We doen dat met nudging: een techniek waarbij we mensen subtiel stimuleren zich anders te gedragen.

Drinkwater, we zijn er trots op in Nederland. En terecht: de waterbedrijven maken het met zorg, zodat iedereen kan rekenen op continue levering en hoge kwaliteit. Daar past ook duurzaam gedrag bij. “Veel consumenten beseffen niet hoeveel drinkwater zij eigenlijk op een dag gebruiken en ook niet hoeveel water ze onnodig verbruiken. Zo zijn er nog behoorlijk wat mensen die de kraan open laten staan terwijl ze hun tanden poetsen. Daarmee loopt per keer al snel zo’n twintig liter ongebruikt water weg. En dat terwijl we ook kunnen spoelen met één glas water. Met een minuutje korter douchen, besparen we jaarlijks zo’n 2.500 liter”, zegt Rianne de Voogt, Senior Communicatieadviseur bij Evides Waterbedrijf. “Met feiten als deze willen we mensen bewuster maken van hun drinkwaterverbruik.”

'Wij vragen gemeenten en waterschappen de boodschap verder te verspreiden'

Tien praktische tips

Nog een paar feiten. Gebruik op het toilet de ‘kleine’ knop, dat scheelt jaarlijks zo’n 8.000 liter per persoon. En wist je dat je – wanneer je in de zomer een kwartiertje de tuin sproeit – al snel honderd liter water verbruikt? Je kunt ook regenwater in een ton opvangen en dat voor de tuin gebruiken. Zo heeft de campagne ‘Bewust met ons drinkwater’ tien praktische tips voor in en rond het huis. De campagne is te zien op de website en via social media. Daarnaast hebben we een informatiepakket ontwikkeld met onder meer webbanners, posters en statische stickers voor op ramen en tegels die consumenten thuis kunnen gebruiken als geheugensteuntje om water te besparen. “Gemeenten en waterschappen kunnen deze pakketten bij ons aanvragen en de materialen bij hun informatiebalies leggen, info delen via hun websites en op die manier helpen het waterbewustzijn bij gebruikers te vergroten. We delen de stickers ook uit bij events en bij klanten als Evidesmonteurs aan huis komen. Deze aanpak werkt; dat bleek ook bij voorgaande voorlichtingscampagnes.”

Bijdragen aan duurzame wereld

Later in het jaar komen er tips voor zakelijke gebruikers. Ook bij bedrijven staan vaatwassers en wordt het toilet gebruikt. En wellicht valt in de bedrijfsprocessen water te besparen. De voorbeelden verschillen, maar de boodschap is hetzelfde. “Doel is mensen bewust te maken van hun watergebruik en hen erop te attenderen dat het anders kan op vanzelfsprekende momenten. We willen immers allemaal bijdragen aan een duurzame wereld. Van bron tot kraan past daar milieubewust gedrag bij. Kortom: geniet, maar verspil het drinkwater niet.”


Naar volgend artikel >